Att följa det indiska valet via sociala medier är en ganska bisarr upplevelse. Det som sannolikt kommer att bli en ganska jämn uppgörelse mellan två spretiga koalitioner, med en massa ännu spretigare bråkmakare däremellan, framstår på Facebook och Twitter som ett val som redan vunnits på knockout. BJP:s och Narendra Modis supportar är många och högljudda. Många för långa intellektuella resonemang, medan andra beter sig mer som Sverigedemokraternas långa, halvanonyma svans av vulgohatare. En intressant aspekt är att det finns indikationer på att de ivrigaste – och argaste – supportrarna inte befinner sig i Indien, utan i USA.
Modi och hans parti förstår naturligtvis att utnyttja detta, och är själv mycket aktivt i den digitala världen. För ett par år sedan ordnade han ett digitalt torgmöte genom Google Hangout, han (eller snarare hans stab) är aktiv på Twitter och hans Facebooksida är minst sagt levande. Från den andra sidan, däremot, är det närmast knäpptyst. Rahul Gandhi finns varken på Facebook eller Twitter, och den frånvaron syns i sympatiyttringarna.
Hindustan Times publicerade idag ett diagram som visar hur ofta de olika aktörerna i den indiska politiken nämns på Facebook. Det säger inte särskilt mycket om verkligheten utanför den digitala världen – majoriteten av indierna är inte regelbundna internetanvändare, och majoriteten av internetanvändarna röstar inte. Men det är en bra illustration över hur extremt hypad Modi är på nätet.