Narendra Modi är som bekant en politiker som inte skyggar för ny teknik. Men ”ny teknik” i bemärkelsen ”sociala medier” räcker inte långt för att nå de stora massorna i Indien. Bara en liten minoritet använder internet för att följa politiken.
2012 letade sig Modis kampanj i Gujarat in i Guiness Rekordbok, då han använde sig av 3D-hologramteknik för att framträda på flera platser samtidigt. I år har han skalat upp strategin, och framträdde i fredags på hundra (!) platser samtidigt. Planen tyckls vara att fortsätta att kampanja i hologramform in i det sista.
Hologramet kan rimligen inte mäta sig med ett framträdande i fysisk form, men det är ändå en smart strategi. Framträdandena drar fulla hus, och nyfikenheten på den nya tekniken är sannolikt en stor anledning. Men tekniken väcker också en del frågor. Modi kritiseras ofta för att ha ett mycket stort kontrollbehov och inte våga eller vilja delegera ansvar till sina partikamrater. Ett stort frågetecken om BJP gör bäst ifrån sig i valet (vilket de antagligen gör) är hur en sådan man ska kunna sy ihop en koalition med ett stort antal stökiga småpartier. Det faktum att han hellre kampanjar själv i digital form, än överlåter valtalen åt sina partikamrater i de olika distrikten kan ses som ännu ett tecken på hans ovilja att lämna ifrån sig makt.
En annan fråga är om avataren lyckas övertyga väljarna. När Indian Express beskriver folkmassans reaktion Jasdan, Gujarat som ändå är Modis hemmaplan låter det inte helt övertygande:
”As Modi went on with his speech, the audience seemed to engrossed. Murmurs were scarce and everybody seemed to be listening with rapt attention. However, the only time they clapped was when Modi said that even “chaiwalas” could earn if tourism grew in the country.”
Ordet avatar är för övrigt intressant i sammanhanget. Inom hinduismen betecknar det en guds form när han nedstiger på jorden. Nu används det om en politiker som nedstiger till folket.