FRANKRIKE I Bretagne pågår ett storskaligt bondeuppror. Men för en gångs skull är det inte höjda jordbrukssubventioner som är kravet, utan sänkta skatter. Staffan Heimerson rapporterar från Frankrike.
Aldrig har en fransk president varit mera impopulär än François Hollande och ingenstans är han mera impopulär än i det idylliska men sturiga Bretagne. Där pågår sedan förra veckan ett bondeuppror laddat med vrede och skadegörelse som vapen.
Upproret är bokstavligen färgstarkt ty revoltörerna klär sig i knallröda hättor. Så klädde sig tusentals bretagnare redan 1675, då de protesterade mot de skatter Ludvig XIV ålade dem. Revoltörerna vann den gången. Sådan är ofta utgången i franska skatterevolter (jfr franska revolutionen).
Revoltörerna av i dag – de röda hättorna bestående av bönder, fiskare lastbilschaufförer, fackföreningsfolk, ”hederliga yrkesmän till skillnad från förorternas yrkesligister”, som en TV-kanal uttryckte det – har redan vunnit ett första slag: den ”eco-tax”, en grön skatt, som var klubbad att träda i kraft över hela landet januari 2014, genomgår en försöksperiod just i Bretagne. Men, har det hastigt bestämts, ”skatten är uppskjuten”.
Det är i så fall ett svidande – och dyrbart – nederlag för staten och speciellt för den så högskattefokuserade president Hollande.
Den gröna skatten, ett straff för nersmutsning, innebär att alla lastbilar betalar en extra avgift för sina transporter om ca en euro extra per mil. Det ger staten väldiga inkomster som redan med summan 10 miljarder kronor finns medräknade i 2014 års budget.
Kontrollen sköts på samma sätt som Stockholm driver in sina trängselavgifter: fordonens registreringsskyltar avläses när de kör in under nybyggda ramper. Staten har investerat 800 miljoner euro (motsvarande 7 miljarder kronor) i konstruktion av ramper vid motorvägarnas påfarter. Det företag som fått avtal om kontrollen av trafiken och skatten är garanterad 400 miljoner euro för driften av projektet.
Till detta kommer att samtliga lastbilar måste förses med en speciell dyrbar form av GPS.
Det lantliga Bretagne är speciellt känsligt för den nya skatten. Landskapet lever i huvudsak på jordbruk, industrialiserad trädgårdsskötsel och fiske. Färska varor behöver snabba och säkra transporter till Paris och övriga landet.
Men nu är det stopp. I stället tar revoltörerna sina varor – tomater, äpplen, fisk – och använder som vapen i sina protester mot myndigheterna. Scenerna i TV blir komiska. Men trivseln ökar inte kring stadshus och polisstationer, där folk tvingas vada i ruttnande råvaror.
På trottoarerna viftar demonstranter med Bretagnes blåvita självständighetsflagga.
Men hjälp av lättantända bildäck har de mest militanta upprorsmännen bränt ner sju kontrollramper.
Åkerierna hävdar att de inte har marginaler att klara av den nya skatten. ”Vi betalar ju redan höga motorvägsavgifter. Vi blir offer för dubbelbeskattning”, sa en talesman. De pekar på att i slutändan läggs kostnaderna på produkterna – torsk och tomater blir dyrare för konsumenterna.
Enda vinnaren hittills är klädestillverkaren Armor Lux i Quimper: ”Vi har sålt 4 000 hättor på tre dagar. Lagret är slut”, sa ägaren Jean-Guy le Floch.