Amerikas förenta stater faller snabbt sönder inifrån. Grundlagsfädernas tankar om individuellt ansvar som grund för en federation med begränsad centralmakt har fallit i glömska och populistiska agitatörer sätter dagordningen i republiken. Ett fåtal utvalda personer på höga samhällsposter, trogna amerikanska värden och djupt oroade över framtiden, bestämmer sig för att vidta drastiska åtgärder.
Låter det bekant? Den här gången handlar det faktiskt inte om Ayn Rands Magnum Opus Och världen skälvde, som ju åter uppmärksammats i Sverige efter tankesmedjan Timbros återlansering av hennes verk i våras. Omständigheterna är istället utgångspunkten för Norrköpingsbördige och i Washington D.C.-bosatte professorn Claes G. Ryns första roman A Desperate Man.
Romanens huvudperson – den desperate mannen – heter Richard Bittenberg, är född i den djupa södern och innehar doktorsexamen från Harvard-universitetet. Begåvad med ett lyckligt äktenskap och en professur i historia vid fiktiva National University (Ryn själv innehar en professur vid Catholic University of America) i den amerikanske huvudstaden, lever han ett på ytan bekvämt liv. Samtidigt plågas han allt mer av den politiska och kulturella utvecklingen, eller snarare förfallet, i sitt hemland. Omsider blir han därmed, som handlingskraftig akademiker, del i en djärv plan för att återupprätta och rädda Amerika.
A Desperate Man presenteras som en spänningsroman och i för genren populärt snitt utspelar sig de relativt korta kapitlen växelvis i nutid och i dåtid. Spänningen infinner sig från början, även om texten stundtals är väl utförlig. Personporträtten känns, precis som hos Rand, inte allt igenom realistiska. Den av det amerikanska etablissemanget intresserade läsaren kan ändå med behållning ta del av författarens djupa kunskaper om detsamma.
Politiska romaner balanserar förstås på gränsen mellan beskrivande, rättfärdigande och fördömande. En inte oansenlig del av dessa böcker gör anspråk på att erbjuda mer än förströelse. Att den skönlitterära upplevelsen naggas i kanten kan då godtas, i synnerhet om det filosofiska och idéhistoriska innehållet är originellt. En av genrens stora förtjänster är trots allt att i ett mer tillgängligt format sprida författarens tankar.
Det genomgripande budskapet i romanen, som huvudpersonen Bittenberg själv oftast får framföra, är att Amerika har svikit de ideal som byggde henne stark. Starka delstater har fått stå tillbaka för en växande centralmakt och andlighet och traditionella värderingar har gett vika för masskultur och konsumism. Den utrikespolitiska uppgiften för det – enligt neokonservatismen – exceptionella USA är inte längre att idka handel och skydda sina gränser, utan att sprida demokrati av amerikanskt snitt till alla folk som lever under förtryck.
Detta är inte någon nyhet eller överraskning för den som tidigare har tagit del av Ryns verk. Men författarens skönlitterära debut kan förhoppningsvis introducera resonemangen och tankarna till en större krets politiskt intresserade, bortom den grupp av intellektuella inom den ”gamla högern” (på båda sidor ankdammen) där Ryn redan är välläst och respekterad. Detta vore mycket glädjande, för författaren företräder – i motsats till Rand – en både ödmjuk och balanserad skola.
A Desperate Man är trevlig läsning för den som vill läsa en spänningsroman om amerikansk politik. Sin största förtjänst har romanen dock som en 660 sidor lång, första introduktion till Ryns konservatism och USA-kännedom. I genren politisk filosofi och civilisationskritik rör det sig om en äkta amerikansk ”page turner”.